blue duck station

7 april 2014 - Retaruke, Nieuw-Zeeland

Ja ik ben er nog!!!

Alweer vier maanden geleden vroeg de buschauffeur of er iemand geïnteresseerd was om te gaan werken voor food & acomadation!

Blue Duck Station:

Blue duck is een voor nz een kleinschalige boerderij op de grens van een nationaal park aan de Whanganui river, en ruim een uur van de bewoonde wereld met +/- 2000 schapen en een paar honderd koeien.
En daarnaast allemaal activiteiten voor de gasten zoals wandeltochten kajakken jetboot tocht en wilde geiten jacht. Bushsafari met een zoektocht naar de whio en kajakken bij de waterval.

Daarnaast wordt er ook veel voor de flora en fauna gedaan. Met name voor de Blue Duck (whio) en de kiwi profiteert daar ook weer van.
De Blue duck is een van de meest bedreigde eenden soort die er is, dit komt vooral doordat ze alleen maar kunnen leven in een sterk stromende en vooral schone rivier, verder is het een eend met lippen aan het uiteinde van z'n snavel om over de bodem van de rivier te kunnen schrapen naar voedsel, dus dit is één van de weinige plekken waar die nog kan overleven.

En door trapline's uit te zetten met om de honderd meter een houten box met daarin 1 of 2 vallen, en daar tussen in leg je dan een stukje aas. (Meestal afval resten van de geitenjacht) of een ei. Dit allemaal om het ongedierte een beetje in de hand te kunnen houden, en dan met name voor ratten en marterachtige.

mocht je interesse hebben om een val te sponsoren dan kan dat voor een 100 nz dollar omgerekend zo'n 60 euro voor een jaar ;) ;)

Maar om terug te gaan naar het bedrijf zelf, zijn er een paar mensen vast in dienst en zijn er daarnaast een stuk of 8 vrijwilligers of eco warriers zoals we hier genoemd werden, ons werk bestond vooral uit het schoonmaken van de lodge's in de ochtend om daarna allerlei klussen te gaan doen zoals: tuinieren, houthakken, grasmaaien trapline's na lopen, in het café helpen geiten en schapen fileren en helpen met het vee.

Het huis waar wij vrijwilligers in woonde was een oud huis van iemand die daar zijn hele leven had gewoond. Alleen was het huis nou niet echt gebouwd voor 7a8 personen en zeker niet als je nog een paar pubers erbij hebt zitten.
Verder hadden we nog een afgeschreven jeep ter beschikking.

Ook nog een bruiloft van de eigenaar meegemaakt iets totaal anders dan dat wij dat thuis gewend zijn, waar alles strak gepland is hier een paar uur uitloop heel niet vreemd want dan schuift de rest toch gewoon wat verder. Maar ik mocht de fotografe helpen met het dragen en aangeven van het apparatuur die ze mee had, en daardoor ook nog de gelukkige was die mee mocht in de helikopter ook al was het maar voor een kwartier. Daarna nog de gasten van de ceremonie naar de andere kant van de rivier gebracht met een 4w drive. Daarna de gasten voor een paar uur van drank voorzien om daarna te gaan eten tot een uur of 10, daarna met de hele ploeg (warriers) alles af te gaan wassen van 200 gasten waarmee we uiteindelijk om 12uur mee klaar waren. Om mee te gaan feesten! en omdat ik toch niet drink kon ook hier nog wel even de bob spelen ;)

Ook nog de mooiste paardrij tocht ooit gedaan. Dit allemaal voor een promotie foto voor een reisorganisatie die wou laten zien dat je via hun de mooiste selfie kan maken. Dus wij met een klein groepje al om 6uur op het paard om te zorgen dat we voor zonsopkomst boven op een berg zouden staan, maar wat een uitzicht mist nog tussen de bergen en de zon die opkomt. Echt te gaaf.

En op me laatste werkdag nog een trapline gedaan waarbij ik nog bijna van een klif afviel omdat ik een boom (grote tak) van het pad wou afgooien maar er nog bijna achteraan ging (dat doen we de volgende keer maar niet) maar uiteindelijk na drie maanden eindelijk een Whio gezien dus zeldzaam zijn ze wel. Volgende dag nog een een rustig dagje me tas gepakt en nog een wandeling wezen maken. Om de volgende ochtend om half 7 opgehaald te worden.

Later

1. Cas:
    7 april 2014
    Wat heerlijk om weer wat van je te lezen. Dikke, dikke kus van je mama
  2. Teunie oppelaar:
    7 april 2014
    Fijn dat je zo geniet. En weer erg leuk om mee te lezen.
  3. Parera Kinderboerderij:
    7 april 2014
    Heel leuk om weer wat van je te horen en wat gaaf we zijn best onder de indruk. Dikke kus.
    Esther, Chris en de Parera kinderboerderij.
  4. Tante Astrid:
    17 april 2014
    Leuk verhaal weer Erik.
    Ik zou de foto´s van die vroege paardrijtocht wel willen zien, klinkt fantastisch!
    Veel plezier weer verder, maar doe wel voorzichtig.
    Groetjes!
  5. Pieter en ludi:
    9 mei 2014
    Hoi hoi, leuk weer van je te horen! Je laatste stukje is letterlijk en figuurlijk een echte cliffhanger... We zijn heel benieuwd waar je naar toegegaan bent. Liefs Pieter en ludi